Leder av Målselv Historielag, Jarle Bakke ønsket velkommen til årsmøte.
Nestleder Elsa Nymo ble valgt til kveldens ordstyrer under årsmøtet. Frank Nygård ble valgt til referent.
Oddlaug Lakseide påskjønnet Jarle, Frank og Gerd Karoline Borgen med blomster for innsatsen de hadde lagt ned i året som gikk. Årsmeldingen var ti sider lang og berettet om stor og tung aktivitet der mange kvelder er lagt ned i møter og arbeid med lagets forskjellige prosjekter. Årsmeldingen vil bli lagt ut her så snart nettredaktøren mottar den.
Temakvelden startet med Vidkunn Haugli som fortalte levende om dalens historie og vassdragets betydning i tidligere tider.
Så ble det tid for kaffe og kringle i en liten pause i elvehistorien.
Kristian Moldenæs fra Midt-Troms Museum overtok etter Vidkunn. Han fortalte blant annet om komsetrafikk på elva og om fergene som knyttet Norge sammen før broene kom.
De vel 30 tilhørerne følger ivrig med.
Siden temakvelden handlet om historisk bruk av målselvvassdraget tar vi med noen elvebilder for de interesserte. Noen bilder ble vist på foredraget til Kristian og andre tas med bare for at det er morsomt å se gamle bilder. Trykk på "Les mer" for å gå videre til bildene.
Enkelt kart over Målselvvassdraget.
Gården Gamnes ved Rostavannet hadde en ganske stor båt (komse?) som ble benyttet til transport på vannet.
Hans Stenvold med Dividalsbåt
Båter i Nygårdsstøa
Tømmervelter ved Divielva ca 1930 - klare til å sendes på elva når vannstanden blir høvelig.
Tømmerfløting Divielva ca 1906
Dammen ved nedre Divifoss.
Bygging av bru ved Rundhaug i 1911. Vi ser hotellet og vi ser så vidt brua som bygges til venstre. Bildet er nå snudd rett vei etter info fra Tor Kvammen :-)
Fire til fra bygging av hengebru på Rundhaug 1911-1912
Rundhaug bro
Rundhaug 1952
Skjeggesnes prama 1954
Målselvfossen og kulpen. Mye om laks. Arne staker båt.
1952
1959
Nybygd laksetrapp i Målselvfossen
Ca 1919
I 1917-1918 raljerte 1. verdenskrig og det var mangel på så mangt. Skogmesteren i Målselv beordret hugst og fløting av bjørk. Det var ikke så enkelt og mye av bjørka sank rett og slett og da elva brått minket ble mye av veden liggende på fremspringene i Målselvfossen og kom ikke videre før det senere på året kom et større regnskyll.
Tømmervaser i fossen
Den første kraftstasjonen i Bardufossen.'
Wilse har lunsj ved Bardufossen i 1928.
Fergestedet ved Fredriksberg. Her bandt ferga så og si Norge sammen før broene kom.
Ca 1920
Ca 1930
Wilse, 1928
Rett før brua over Målselva kom var byssene til TIRB blitt vel store for fergene.
Tømmersortering og auksjon i Fleskkroken 1909
Moastøa sag og høvleri
Olsborg gjestestue var et resultat av bro over elva og faste bussruter mellom Narvik og Tromsø.
Broåpningen i 1939 var en stor dag. Tusenvis av utenbygds tilreisende i strålende sommervær.
Sag og mølle i Takelva
Komser på elva, MK-Mårfjell 1932
Wilse på Gullhav i 1928
Gullhavferga 1927
Gullhavferge 1922
Gullhavferga med hele tre biler og mange folk ombord.