Plakat Aase Minnekonsert 15 april 2018 1920px

Aase-prosjektet til Målselv Historielag nærmer seg slutten og vi gjør en siste innspurt i arbeidet med å samle inn penger til statuen av operasangerinnen Aase Nordmo Løvberg. En statue, en portrettbyste og en plakett skal avdukes med en minifestival i Målselv 10. juni i år. Erik Bjørkeng, Sigbjørn Solvang og Målselv Historielag arrangerer en konsert i Aases ånd i Målselv kirke 15. april. Inntekten fra konserten går til Aase-prosjektet. Her har bygdas innbyggere og andre muligheten til å være med å sluttføre arbeidet med statuen ved å møte opp på konserten og derved bidra til at prosjektet kommer i mål. Tilbake får dere en flott operakonsert der Ingebjørg Kosmo, Sergej Osadchuk, Kristine Borge, Åsne S. Sandegren, Sigbjørn Solvang og Erik Bjørkeng opptrer.

Har du ikke mulighet til å møte på konserten kan du fortsatt vippse noen kroner til "Målselv Historielag". Gjør du det får du opp en meny i Vipps der du velger "Aase-prosjektet" og oppgir valgfritt beløp, men aller helst håper vi å se deg på konserten søndag 15. april slik at det blir en festkveld. Dørene åpner klokka 18:00 og vi selger kaffe, smørbrød og kaker før og etter konserten for de som vil sitte og prate litt en søndagskveld. Selve konserten starter klokka 19:00.

Ingebjørg Kosmo

KosmoWeb400px

Fra den fyrige tittelrollen i Bizets Carmen til den forsiktige Suzuki i Puccinis Madama Butterfly, fra barnesanger til Berlinerfilharmonikerne  – Ingebjørg Kosmos spenn er stort.

Najonaloperaen har hatt gleden av å ha Kosmo som solist siden 1997. Hennes lange og rike historie i ensemblet inkluderer roller som Octavian i Rosenkavaleren, Komponisten i Ariadne auf Naxos, Idamante i Idomeneo, Donna Elvira i Don Giovanni, Dorabella i Così fan tutte, Sylva Varescu i Csardasfyrstinnen, Gudrun Skjeggesdatter i Søderlinds Olav Tryggvason, Charlotte i Werther, Sextus i Julius Cæsar, Eboli i Don Carlo og Ellida i Søderlinds opera Fruen fra havet. Med sin solide erfaring har hun også fylt roller som Marcellina i Figaros bryllup og Bianca i The Rape of Lucretia, i tillegg til Antonias mor i Hoffmanns eventyr, Mor Åse/Gamle Solveig i Peer Gynt og Suzuki i Madama Butterfly.

Kosmo er en ettertraktet konsertsanger og har vært gjestesolist hos prestisjetunge aktører som festspillene i Salzburg og Berliner Philharmoniker. Hennes lyriske mezzo gir stemme til Anitra i innspillingen av Peer Gynt med Bergen Filharmoniske Orkester. I tillegg bidrar hun på The Turtle av Tveitt med Stavanger Symfoniorkester. I 2013 ga hun ut en CD med barnesanger, Mamma synger - Sanger som går i arv, sammen med tre andre sangerkollegaer, og i 2014 kom en ny soloplate ut.

Sergej Osadchuk

SergejOsadchukWeb400pxOsadchuk er utdannet ved Moskva Musikkonservatorium under Pavel Messner. Etter å ha spilt i Moskva filharmoniske, Moskva radioorkester m.m., har han siden 1992 bodd i Norge og spilt med Tromsø Symfoniorkester, Kristiansand Symfoniorkester o.a. Han er professor ved musikkonservatoriet ved Universitetet i Tromsø.

Han har medvirket på Morten Carlsens Melankoli (2L, 2001) og med Åse Krystad på Jeg vil synge deg mine sange (Euridice, 2005).Ved siden av undervisning omfattende konsertvirksomhet som solist, kammermusiker og akkompagnatør. Har spilt blant annet med Moskva filharmoniske orkester, Moskva Radioorkester, Jonkjøping symfoniorkester, Kristiansand symfoniorkester, Tromsø symfoniorkester, Oslo Kamerata.  Konserter og masterklasser i Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannia, Italia, Russland. Har utgitt en rekke CD med bl.a. Morten Karlsen (bratsj), M. B. Kjelland (sang) med mer.

Kristine Borge

portrettBorgeWeb400

Kristine har sin tidligere utdannelse fra Musikk-, dans- og dramalinjen ved Rud videregående skole og fra Toneheim Folkehøgskole. Hun studerer for øyeblikket til en bachelorgrad i klassisk sang på 3. året ved Musikkonservatoriet i Tromsø under professorene Anne-Lise Sollied og Carlo Allemano. Kristine er elev av Solveig Kringlebotn, og påbegynner høsten 2018 sine studier ved Operahøgskolen på Kunsthøgskolen i Oslo.

Kristine har flere års erfaring som konsertsanger og scenisk utøver, og har blant annet sunget med Oslo Filharmoniske Kor under ledelse av Jukka-Pekka Saraste, sunget rollen Jessie i Bertolt Brecht og Kurt Weills «Mahagonny Songspiel» i regi av Ståle Ytterli under Nordlysfestivalen 2017, og spilte Søster Margareta i Hålogaland Teater og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester sin oppsetning av «The Sound of Music» høsten 2017.

Kristine er kandidat i Nordnorsk Opera og Symfoniorkesters Mentorprogram, og medvirker i et utvalg av deres prosjekter og konserter. Hun sang blant annet da orkesteret tidligere i vinter avholdt den første Arctic Chamber Music Festival på Svalbard.»