De som har fulgt med en stund vet at Målselv Historielag jobber med Aase prosjektet. Prosjektleder og ildsjel Elsa Nymo står i spissen for et prosjekt som til sommeren skal få reist et monument over bygdas verdenskjente operastjerne Aase Nordmo Løvberg. Mandag 22. januar 2018 var Elsa på besøk i atelieet til kunstneren Merete Sejersted Bødtker for å se på og godkjenne den endelige gipsformen til statuen. Neste trinn er at Aase går til støping i bronse og ferdigstilling for deretter å bli sendt nordover.

Økonomisk holder prosjektet budsjettet så langt og nå gjenstår det å betale det tredje og siste avdraget til kunstneren. Om noen ønsker å bidra til prosjektet så kan man bruke Vipps. Søk opp MÅLSELV HISTORIELAG som betalingsmottaker og velg AASEMONUMENT. Deretter kan man vippse valgfritt beløp. Vi blir glade for alle bidrag nå i prosjektets sluttfase.

AaseKlarForStop1

Kunstner Merete Sejersted Bødtker ved støpeformen til Aase statuen. Foto: Elsa Nymo, 2018.

Vi gjengir her en artikkel som stod i Østlendingen lørdag 2. desember 2017. (Gjengitt med tillatelse). 

Aase snart her

Før vi kommer til saken, og i og med det nærmer seg jul og alt, vil vi nevne at Merete Sejersted Bødtker ønsker seg nytt skjelett. Det gamle er aldeles utslitt. Så om noen har et i skapet, vil billedhoggeren gjerne kjøpe. Hennes gamle skjelett ligger i sine enkelte deler i en av de mange eskene i atelieret. Merete trenger skjelett til å studere hvordan kropp- og benstrukturer er når hun skal forme skulpturer. – Et ekte skjelett er neppe å få tak i. Det går fint med plast, sier hun.

Til saken: Merete Sejersted Bødtker har kommet langt på sin monumentalskulptur av operasangeren Aase Nordmo Løvberg, og Østlendingen følger prosessen. Å lage en skulptur som skal støpes i bronse, er et svært spesielt arbeid, en slags blanding av tungt, fysisk arbeid og kunstnerisk vilje og evne. Så små hyl og stønn har nok steget opp mot taket i atelieret i Nybergsund gjennom de siste månedene, ispedd små gledesrop når noe blir som Merete vil. – Ja, det er et veldig fysisk arbeid. Jeg klatrer jo både rundt og over Aase, sier Merete med støttebandasje på høyrehånda og plasterlapper på flere fingre. Det er ingen frøkensport å være billedhogger. Sist vi besøkte henne i atelieret i Nybergsund i mars i år, hadde hun begynt det konkrete arbeidet, etter lang tids forberedelser med å studere Aase Nordmo Løvbergs liv, snakke med familie og kjente om henne og høre på sangen hennes. Skulpturen besto da hovedsakelig av sprikende armeringsjern og noen grove leireklatter som antydet omkretsen av en kjole. Til stede var også Nybergsunds førstedame Marielle Faldmo, som sto modell som operasangeren den første tida. – For da trengte jeg en holdning, og det har Marielle, sier Merete Bødtker. – Marielle gikk ikke opp på podiet – hun skred. Så anslaget til skulpturen er Marielles.
 
Nå nærmer Merete seg sluttfasen av arbeidet med skulpturen i leire. Deretter skal leirefiguren få en gipsform, og deretter venter flere andre prosesser. Men fortsatt har Merete noen drabelige kamper med leire og uttrykk. – Aase finnes inni der. Det gjelder om å dra henne ut, sier billedhoggeren og flytter en liten klump leire hit, en annen en millimeter bortenfor. Hun dytter og klemmer med fingre og også en diger gaffel i bjørk, laget hos naboen i Trysil Snekkeri. Merete jobber med «kalotten» som hun sier, altså håret. – Hvis jeg skal få til hår uten at det ser ut som et lokk, må jeg gjøre så det gir inntrykk av hår, selv om det kanskje ikke ser helt konkret ut som hår. Det er kanskje det som kalles kunstnerisk frihet, sier hun, og prøver å forklare på nytt: riktig, kan jeg ende med å måtte gjøre noe helt annet enn jeg tenkte for å få fram det inntrykket, sier Merete, som har vært hos frisør for å få greie på hvordan folk laget de bølgete frisyrene som var moderne på førte- og femtitallet, da Aase Nordmo Løvberg gjorde mange av sine store roller. Ansiktet på skulpturen er ikke ferdig ennå, men det stråler ut noe av operasangeren i det nå. – Etter alt jeg har hørt og lest om henne og alt jeg har hørt på henne, vil jeg ha fram et rolig, harmonisk, rent uttrykk. I en skulptur kan man ikke konsentrere seg om ett uttrykk, det må være en essens av flere, sier Merete Bødtker. Hun vil få fram den talentfulle jente fra landsbygda som bergtok en hel operaverden uten å miste sine opprinnelige verdier. Kjolen antyder en tidløs eleganse, og det er en ganske ung Aase som hentes fram. – Jeg tror hun var et menneske som ikke tok seg selv høytidelig. Av og til dro Aase fram trekkspillet og tok en trall, sier Merete Bødtker.
 
Det er uendelig mange hensyn å ta og detaljer å tenke på for en billedhogger. Forandrer billedhoggeren på noe, følger noe annet med. – Hvis vi for eksempel snur bitte litt på hodet, skjer det også endringer i halsen og ned mot skulderen. Slike endringer må vi ta hensyn til når vi lager en skulptur også. Og selv om ingen er så høye at de kan se skulpturen fra oven, må jeg av og til klatre opp for å sjekke skulpturens form der oppe fra. Jeg må korrigere fra mange vinkler. For en ukyndig virker det ekstra vanskelig å jobbe med en skulptur som er større enn et normalt menneske. Meretes Aase Nordmo Løvberg blir vel to meter over sokkelen, blant annet av hensyn til plasseringen i miljøet den skal stå i i Målselv. Monumentalskulpturen skal stå på et bygdetun: Fossmotunet, en stor åpen plass som krever størrelse.
 
I Målselv har en gjeng entusiastiske mennesker lenge samlet inn penger til Aase-statuen. Målselvs store datter skal endelig få den hederen hun fortjener. I Merete Bødtkers oppdrag inngår også et relieff som skal henge i Øverbygd kirke i Målselv, og en portrettbyste som skal plasseres utenfor hotellet i Bardufoss sentrum. Merete Sejersted Bødtker fikk det store oppdraget i Målselv etter å ha laget en medaljong til og utformet gravsteinen til Aase Nordmo Løvberg på Ringsaker kirkegård. – Jeg synes det er fantastisk at folk fremdeles har sans for skulpturer – og særlig at kvinner også0 får sine monumenter, sier Merete Sejersted Bødtker.
 
Liv Simensen - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
 
AaseMerete
Merete Sejersted Bødtker i arbeid på Aase monumentet.
 
Untitled 1
Marielle Faldmo stod modell under arbeidet med Aase statuen
 
Untitled 2
 
Merete Sejersted Bødtker er født i Oslo i 1956, og har bodd og arbeidet i Trysil de siste fem åra. Hun er utdannet tegner, maler og billedhogger fra høyskoler både i Norge og utlandet. Sejersted Bødtker jobber både i det helt store formatet, og med mindre ting. Hovedoppgaven nå er en monumentalskulptur av Aase Nordmo Løvberg, som skal stå ferdig støpt i bronse i Målselv i juni neste år.
Aase Nordmo Løvberg (1923–2013) var en av våre store operasangere. Hun sang ved de største utenlandske scener, men glemte heller ikke de mindre og intime konsertstedene her hjemme. Hun var også sjef ved Den Norske Opera.